Menjar fora de casa

Viatge amb Interrail, i sense gluten!

S’apropa l’estiu i les ganes de viatjar augmenten! No volem que la celiaquia us sembli un inconvenient a l’hora de viatjar, i és per això que hem decidit compartir l’experiència d’una de les nostres sòcies, la Lorena Corfas, que ens explica el seu viatge familiar -amb dos membres celíacs- amb Interrail per Praga, Viena i Budapest.

Tot va començar amb un desig d’aniversari, un aniversari pre pandèmia: “Sé el que vull per als meus 50!“. El Pedro ens va dir que li faria moltíssima il·lusió fer un viatge Interraïl en família. Amb dos fills adolescents (l’Aitana de 16 anys i el Nicolás de 15), unes vacances fora de la nostra zona de confort sonaven a gran idea. Una vegada que el destí va estar decidit – visitaríem Europa Central, Praga, Viena i Budapest –, ens vam posar a la feina. Com els nostres dies de viatge eren limitats, vam dedicar molt temps comparant rutes i planejant itineraris. També vam dedicar una bona estona a triar i reservar allotjament, millor no improvisar massa quan es viatja lluny de casa. Quan la logística turística va estar resolta, va arribar el torn de la planificació alimentària. L’Aitana i el Pedro han de seguir una dieta sense gluten i tenim clar que perquè un viatge surti bé, sempre és bo dedicar recursos a la recerca i l’organització.

El Pedro ens va dir que li faria moltíssima il·lusió fer un viatge Interraïl en família. Amb dos fills adolescents, unes vacances fora de la nostra zona de confort sonaven a gran idea

El primer que vam fer va ser contactar amb l’Associació Celíacs de Catalunya on molt amablement ens van compartir el llistat de les associacions europees de celíacs. A partir d’aquí, vam anar mirant una a una les societats dels països on anàvem a viatjar. Algunes oferien guies de restauració en les seves pròpies pàgines i altres, com l’austríaca, ens la van facilitar amablement després d’explicar-los que érem membres de la nostra associació local. En paral·lel a mirar excursions i passejos, vam anar fent llistes d’opcions gastronòmiques que ens venia de gust descobrir. També va ser molt útil consultar blogs de persones celíaques i altres recursos similars. Organitzar l’equipatge va ser molt divertit! A més de les quatre motxilles amb roba, vam comprar una cinquena tipus nevera, una de les millors inversions de les vacances!

Al costat de les guies de viatge, els llibres i els jocs de taula, vam preparar les provisions de menjar sense gluten, quelcom obligatori per tot celíac en desplaçament! El primer viatge era llarg, 14 hores de tren de Barcelona a Ginebra, amb 4 o 5 canvis. Quan ens vam quedar sense provisions, vam aprofitar per a “repostar” a les botigues de l’estació de Lió. No era fàcil aconseguir plats elaborats aptes per a celíacs, però sí formatges, crudités (tomàquets, pastanagues), fruites i iogurt, que ens van permetre avituallar-nos fins a arribar a destí. La combinació de recursos va ser una mica la tònica del viatge, preparàvem pícnics sempre que podíem i combinàvem les opcions disponibles quan no hi havia locals de restauració adequats. També vam experimentar els recursos dels propis trens, en general limitats en menjar sense gluten, excepte per la línia Praga-Budapest que ofereix un menú de menjar tradicional gluten-free i a preu molt competitiu.

Una bona decisió va ser la d’allotjar-nos en apartaments turístics en dues de les ciutats. Tenir nevera i cuina pròpia ens permetia organitzar-nos, planificar els menjars i controlar el pressupost. Aprenent a dir “sense gluten” en cada idioma (eren tres països amb tres llengües diferents), vam aconseguir avituallar-nos sense problemes en els supermercats locals. Sempre que era possible, intentàvem menjar el mateix els quatre. Però també, en alguna ocasió, el Nicolás i jo ens vam permetre algun caprici amb gluten.

Vam passar dues setmanes increïbles! Les tres ciutats que vam visitar ens van encantar. Cadascuna amb el seu propi caràcter i personalitat. Viatjar amb tren ens va permetre gaudir de la vida a un ritme diferent, unes ‘slow holidays’, amb molt de temps per a dialogar, pensar, somiar… L’experiència Interraïl ens va enfrontar a situacions imprevistes, des de cancel·lacions de trens o canvis d’última hora, fins a tempestes sobtades amb el consegüent equipatge xopat d’aigua. Cada desafiament va portar un bon aprenentatge. Esperem que la nostra experiència inspiri a altres famílies a animar-se a fer les motxilles. Hi ha una Europa increïble per a descobrir des de la finestra d’un tren!

Us deixem llistat els restaurants que més ens van agradar, i una activitat especial que recomanem en cada ciutat.

Praga

Una cosa especial per a fer: anar a veure el Teatre Negre de Praga. Una petita sala on cada nit hi ha representacions. Un teatre que no entén d’idiomes ni de fronteres. Per a tornar a la infància i somiar.

On menjar: Alriso risotteria italiana – A la ciutat vella, un excel·lent italià. Elegant però adequat per a anar en família. Arrossos, pastes i altres delícies italianes aptes per a celíacs.

Švejk Restaurant O Karla – Un ‘must’ de Praga! Menjar txec i centreeuropeu amb una enorme carta apta per a celíacs. Atenció! No són els plats més lleugers del món, a gaudir sense comptar calories!

Budapest

Una cosa especial per a fer: Agafar a la tarda el tramvia 2 que recorre la riba est del Danubi amb parades en el Pont de les Cadenes, el Parlament, el Mercat Central i altres punts d’interès de la riba de Pest. En baixar-se, agafar la línia D11 o D12 per a tornar navegant pel Danubi. Vistes increïbles assegurades. Ideal fer-ho al capvespre, amb mòbils i càmeres ben carregades de bateria!

On menjar: Kata restaurant. Modern i de disseny. Carta internacional amb amanides, hamburgueses pastes i delicioses postres! No és barat, però val la pena per a celebrar alguna cosa o donar-se un petit homenatge.
Etna Ristorante & Pizzeria. Italià amb mobiliari de fusta i estovalles de quadres a la zona de Buda. Un bon recurs per a degustar pizzes aptes variades i amb preu correcte.

Millor no anar amb presses i mirar bé l’horari perquè tanquen aviat.

Viena

Una cosa especial per a fer: passeig amb bicicleta al voltant del canal del Danubi. Es poden llogar a prop de Copa Beach i hi ha fins a 20 quilòmetres per a recórrer a un costat i a l’altre del canal. Després, si el temps ho permet, un capbussó en les aigües blaves i un gelat o batut mentre es gaudeix del capvespre des d’una gandula.

On menjar: Zoom Wohl. Cap celíac hauria d’anar-se’n de Viena sense visitar aquest restaurant! Servei superamable i excel·lent menjar 100% gluten free. Des de schnitzel fins a goulash, passant per risottos, amanides i sopes. Per a regalar-se i gaudir sense límit! A l’estiu hi ha terrassa, és recomanable reservar.
Allergiker Cafè. Petit local amb decoració en tons pastel (ideal per a Instagramers!). La carta és limitada, entrepans, amanides i, sobretot, pastissos. Ideal per a una pausa entre visites.

Per Lorena Corfas

*Article publicat a la 13a edició de la revista Celiac@s.